Mów mi Napoleon.

BIZNES 2

Masz pomysł na biznes, ale nie wiesz czy jest sens go zakładać? A może wręcz przeciwnie – założenie firmy to tylko formalność, by zostać milionerem? Niezależnie od tego, które z tych dwóch zdań bardziej do Ciebie pasuje, bez planu, strategii i dokładnej analizy daleko nie zajedziesz. Od razu możesz też dorzucić do tego plan promocji, tak by klienci dowiedzieli się, że istniejesz.

Dzisiaj prosta wyliczanka dla laików, zahaczająca o każdy z tych dokumentów, po których stworzeniu będziesz mądrzejszy i mądrzejsza o kilka ważnych informacji na temat swojej genialnej idei.

Napoleon w domu i zagrodzie. 

Audyt. Brzmi groźnie? Takie nie jest, tutaj nie chodzi o stan Twoich finansów. Inaczej mówiąc, prosimy byś zrobił analizę stanu swojego projektu. To podstawa niezależnie od tego, czy chcesz handlować książkami dla dzieci, prowadzić bloga, sprzedawać kapsle czy zająć się projektowaniem stron.

O czym należy pamiętać? Co wypisać na karteczce przed sobą?

#OKREŚL MISJĘ.

Misja przedsiębiorstwa jest jego ideą przewodnią, na której opiera się strategia i plan działania. To aspiracje i dążenia, to również pewne wartości które wyróżniają Twój biznes i określają jego specyfikę. Tworzą ramy programowe tego co robisz. To z niej wyciągniesz cele dla swojego biznesu. Określ miejsce w jakim chcesz chcesz się znaleźć, co chcesz dać ludziom.  Misja w wersji podręcznikowej to odpowiedź na pytania:

  • po co istnieje przedsiębiorstwo,
  • do czego dąży,
  • do jakich klientów ma trafiać,
  • jakie zaspokaja potrzeby.

Zasady jej formułowania to:

  • zwięzłość (lakoniczność)
  • elastyczność (możliwość zmian)
  • oryginalność

Przy okazji określ w jaki sposób chcesz misję realizować. Np. czy angażując konkretnych użytkowników, chcesz sprzedać im pewien styl życia tak, by ponieśli Twoje produkty dalej i doprowadzili do wzrostu zapotrzebowania? Pamiętaj, że o misję należy dbać – musi być aktualizowana. Przykład? Coca – Cola – KLIK.

„Misją Coca-Cola HBC Polska jest:

  • Przynosić orzeźwienie konsumentom naszych produktów
  • Współpracować z naszymi klientami na zasadach partnerstwa

Wartości?

  • Wiarygodność – Mamy głęboko zakorzenione wartości, działamy uczciwie, robimy to, co słuszne a nie to, co łatwe.
  • Doskonałość – Dążymy do tego by zadziwiać – z pasją i szybkością w działaniu.

PLANOWANIE PRACY

#POZNAJ WROGA.

Najprościej rzecz ujmując – masz jakąś konkurencję? Opisz głównych producentów i wypisz co ich wyróżnia, co charakteryzuje Ciebie w sposobie działania i Twój produkt. Przeanalizuj dlaczego niektórym się nie udało. Zobacz o jakich cenach możesz marzyć by być konkurencyjnym? Jakie cechy standardowo posiadają usługi/produkty które sprzedają Twoi konkurenci.

Przy tej okazji pamiętaj ZAWSZE o nieśmiertelnym SWOT- KLIK.

 

#QUO VADIS FIRMO?

Sprecyzuj co chcesz osiągnąć. Jakie założenia finansowe i status firmy Cię interesuje. Określ co osiągniesz za pomocą ogólnej strategii marketingowej.  Pamiętaj – S.M.A.R.T- KLIK  i wszystko stanie się jasne. Dodaj do tego jeszcze E i R, a my będziemy z Ciebie dumni! Aha, no i niestety fajnie by było, gdybyś dodał potem do tego wszystkiego KPI. Co to? Kluczowe Wskaźniki Efektywności – KLIK :)

 

#KLIENT W KRAWACIE

Masz już misję. Znasz konkurencję. Wiesz o swoich celach i produkcie wszystko (podałeś nawet najgorsze cechy skrywane w pamiętniczku). Jesteś dobry, bo masz wartości. A nie zapomniałeś o kimś? KLIENT. Postać dość ważna dla Twojego biznesu.

Pomyśl teraz do kogo „uderzasz”. Najpierw grupa docelowa. Kim są Twoi klienci? To rodzice z dziećmi? Politycy? Biznesmeni?

Potem stwórz najbardziej szczegółowy (od wieku, przez płeć, miejsce zamieszkania, miejsce pobytu, przez nawyki żywieniowe, styl życia, pracę, wartości wyznawane, po miejsc w jakich bywa w internecie) model potencjalnego klienta – tzw. personę. Najlepiej będzie, jeżeli oddzielnie stworzysz kobietę i mężczyznę. Trochę się jednak różnią. Następnie przeprowadź symulację ich dnia/tygodnia/miesiąca. Pomyśl co robią, jak mogą poznać Twoją markę.

I podaj im kilka słów. Takie które dadzą im jasne i najlepiej pozytywne skojarzenie z Twoim produktem, a jeszcze lepiej – wejdą do ich języka potocznego. Więcej o tym poczytasz tutaj (KLIK)

Praca

#JA TU STRATEGIĘ WYMYŚLAM!

Wstępna strategia promocji. Jak dotrzesz do klienta? Gdzie i przez co ma Cię zobaczyć? Na jakiej podstawie będziesz wiedział czy przynosi to efekt? To tylko część pytań. Co jeszcze musisz wiedzieć? Oprócz doboru narzędzi których będziesz używał (blog, strona, newsletter, media społecznościowe), pamiętaj o jasnym harmonogramie, tzw. narzędziach miękkich, założeniach, sposobie dystrybucji konkretnych treści w konkretnym schemacie i rodzaju marketingu który wybierzesz. Określeniu efektów (KPI) czy sposobie monitorowania, na  prostych celach i możliwości rewizji założeń czy działania planu promocji kończąc.

Zakładając, że masz to wszystko zwiększasz swoje szanse na udaną działalność gospodarczą. Jasne, miło będzie jeżeli np. strategię promocji oddasz w ręce zawodowcom, którzy wiedzą na co zwracać uwagę, dopasują język czy przygotują profesjonalnie obrobione materiały graficzne. Świetnie będzie, jeżeli masz możliwość zlecenie dokładnej analizy klienta lub konkurencji, albo rynku na który chcesz wypuścić siebie/produkt. Jednak gdybyś stwierdził, że czapka Napoleona to Twój strój powszedni – nie zapomnij o tych kilku punktach. 

 

#WeeCaseTip

Dzisiaj obowiązkowe osobistości świata marketingu i skupione w pobliskich galaktykach, które musisz znać.

  • codzienna prasówka Bartłomieja Raka – klikPo prostu obserwuj.
  • wpisy i kursy Artura Jabłońskiego – klik
  • czas i planowanie w małym palcu. Karolina Rojek – klik
  • trendy i technologie z Natalią Hatalską – klik
  • marketing i opowieści z Pawłem Tkaczykiem – klik

 

 

 

2 thoughts on “Mów mi Napoleon.”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *