Uważasz, że jesteś kreatywny? Społeczeństwo oceni.

zdjecie_20150318111713_155

Ostatnio kilka razy dostaliśmy w głowę. Uściślając – w mózg. Przy okazji parę razy kopnięto nas w serce i miękkie. Z jednej strony wiesz, że to co widzisz, to zwykła i prosta reklama. Z drugiej strony jeżeli jest dobrze zrobiona, zostanie z Tobą na kilka dni, być może miesięcy, a te najlepsze nawet na lata.  O czym my pleciemy? Ogólnie mówiąc o reklamie społecznej. O działce marketingu, która działowi kreatywnemu krzyczy „sprawdzam!”, często jest mocno niedoceniana, ale na szczęście coraz śmielej (również za pomocą wielkich wydarzeń) wchodzi na salony.  Okres rozliczeń i moment kiedy możecie  przekazać swój jeden procent już się zakończył, więc nie przeczytacie na końcu komunikatu i prośby o wsparcie konkretnej organizacji. Piszemy ten tekst pod wpływem dwóch wiadomości i kilku filmów. Zróbcie więc kawę/herbatę i poświęćcie nam kilka minut.

#Policja? Proszę przyjechać po alimenty.

Dwie wiadomości o których była mowa to :

Obydwie aktualności  trochę wyśmiano, kilka osób uniosło się honorem, druga szczególnie podniosła ciśnienie kilku zapaleńcom. My również śmialiśmy się z nagród pokroju „prenumerata miesięcznika 997” i dziwiliśmy „zachęcaniu do płacenia”.  Sprawy jednak wcale nie są tak proste jak się wydają.  To doskonałe przykłady na to, jak dobrze rozegrany PR może ocieplić, przybliżyć temat i to nawet za pomocą głupiego (pozornie) pomysłu, albo zabić dla opinii publicznej temat ważny i wbrew pozorom pozytywny.

Policja aktualnie przesuwa termin rozstrzygnięcia konkursu na wrzesień. Miesiąc zwlekania, bo przyszło koło 4 tysiące haseł. Konkurs w którym prawdopodobnie pojawi się miliard prześmiewczych komentarzy, dał mega hype i mnóstwo kliknięć w post/artykuł.

Ministerstwo Rodziny odpowiada na wezwanie Rzecznika Praw Dziecka, podejmując przy tym pracę nad stosowną ustawą. Przez fatalny komunikat i sposób w jaki został podany (bardzo suchy, bez żadnych wyjaśnień) agencjom ewentualnie zainteresowanym stanięciem do przetargu – potwornie wyśmiany i jak to ładnie dzisiaj się pisze „zhejtowany” przez środowisko marketingu. No bo jak to „kampania zachęcająca”? Przecież wszystko regulujemy ustawą i cześć. A to nie do końca tak. Odbiór społeczny jest bardzo ważny, trwałe uświadomienie istnienia problemu również będzie wartością per se.

#Kampania społeczna nie musi być nudna – firmy to wiedzą.

Marki pokazały nie raz, jak dobrze powiedzieć o ważnym temacie i zrobić z kampanii pożytek dla firmy. Lech wspierający Woodstock zimnym piwem i „krzyczący” o poparzeniach słonecznych, przy okazji robił tysiące zdjęć znanym twarzom z ich produktem w tle. Allegro wypuściło kolejną genialną kampanie „Mafia w sieci” z plejadą rewelacyjnych aktorów, fantastycznymi dialogami i fundacją „Miasto kotów”. Czym zajmuje się dokładnie fundacja?Rodzinami zastępczymi dla kotów. Takich fundacji jest pewnie mnóstwo, ale nazwę właśnie tej pamiętamy po charakterystycznych końcówkach spotów. Nie można też przecież nie wspomnieć, o kampanii z Tomaszem Bagińskim i akcji przybliżającej legendy polskie. Wykorzystując materiały filmowe na światowym poziomie, Allegro wplotło w narracje kampanii swoje produkty – książki, muzykę czy audiobooki. Warto też wspomnieć o ładowaniu telefonów za darmo, za pomocą paneli słonecznych, puszczaniu filmów, za pomocą projektora napędzanego siłą mięśni (rowery), czy też akcji (klik) Lublina, wspierającej znajomość historii i zapraszającej do odwiedzenia tego właśnie miasta.

#Kampania społeczna – możesz więcej. 

z17033685Q,Kampania-Amnesty-International-Polska

Niezależnie od tematyki całej kampanii, jest to na ogół forma reklamy, bardzo przyjemna do wykonania przez firmy czy wolnych strzelców. Ograniczają Cię na ogół tylko ramy wyobraźni i oprócz „wyżycia się artystycznego” – zapewniasz sobie mocny punkt w CV (oczywiście jeżeli kampania będzie dobra). Kampanie bardzo często mają szokować, bo przecież to zapada w pamięć, a ludzie będą podawać sobie dalej informacje o takiej „pojechanej reklamie”. Mogą być też po prostu ładne, ale zrealizowane w tak dobry czy fajny sposób, że również wywołają emocje zostające w nas na dłużej. No właśnie, emocje. To kolejna rzecz której możesz nauczyć się tworząc takie kampanie – wywoływania emocji, czyli kluczowej sprawy przy tworzeniu reklam. Może warto więc jeżeli działasz w branży marketingowej, zainteresować się takimi przetargami, jak ten który organizuje Ministerstwo? Jeżeli macie talent, wszystkim wyjdzie to na zdrowie. Poniżej kilka przykładów kampanii społecznych, które były z pomysłem, wywoływały piorunujący efekty grając na bardzo różnych uczuciach. Nasze TOP 6

# Do sportu się nie garną, w gry grają.

aides-reklamy-flagikolory655

Z racji sukcesów naszych sportowców w dyscyplinach wszelakich, udało się stworzyć kilka ważnych inicjatyw opartych właśnie na zwycięstwach siatkarzy, piłkarzy i lekkoatletów. Tutaj np. Grzegorz Krychowiak, wspiera dzieciaki z domów dziecka (Klik!). Sportowcy angażują się w walkę ze zwolnieniami z WF-u, namawiają do ruchu starszych i młodszych, ale poruszają również kwestie wykluczeń  – jak np. kampania „Bądź kumplem – nie dokuczaj„.

Sportowcy bardzo często biorą udział w dużych akcjach promocyjnych, w okolicach dużych wydarzeń takich jak Olimpiada czy Euro. Logiczne, bo wtedy przecież mają większą siłę przebicia (klik). I tak podczas Igrzysk w Soczi, bohaterowie kibiców dziękowali swoim Mamom i doceniali wkład rodziców wnoszony w życie małych sportowców (klik). W czasie Euro 2016 mogliście zobaczyć też kampanię, która namawiała do pokojowej egzystencji i przypominała o ostrożności, jeżeli wpadnie wam do głowy okazywanie miłości w bardziej dosadny sposób (zdjęcie powyżej).

W tym tygodniu internet „wygrał” twórca tego filmu:

Bardzo pozytywna rzecz, przypominająca o Paraolimpiadzie i wychwalająca wysiłek sportowców. Ma też zwrócić uwagę na fakt, że niepełnosprawni są normalnymi ludźmi i tak należy ich traktować. Drugi materiał mówi wprost – to superbohaterowie klik. W kampanii przeciwdziałającej zwolnieniom z WF-u wzięli udział polscy skoczkowie narciarscy, w kampanii walki o środowisko naturalne – sportowcy brazylijscy, w kampanię walki z biedą i wspierającą domy dziecka angażował się nie tylko finansowo i „twarzą” Le Bron James, ale wraz z popularnym Jimmym Fallonem, organizowali zawody drużyn NBA w rozdawaniu klubowych pamiątek, sprzętu, koszulek z autografami, które później za duże pieniądze sprzedawano na aukcjach charytatywnych. Sportowcy zawody mają we krwi, więc dobrze stworzona akcja z #jakimśtam, może żyć długo własnym życiem, nawet po końcu kampanii. Wszystko sprowadza się do pomysłu i kreatywności.

#WeeCaseTip

O kampaniach społecznych można rozmawiać godzinami, przykładów z całego świata jest tyle, że życia nie starczy by je wszystkie obejrzeć. My wrzucamy kilka linków, które mocno zainteresowały nas przy pisaniu tego artykułu. Jeżeli chcecie poczytać trochę więcej, obejrzeć czy posłuchać na temat kampanii społecznych zapraszamy tutaj:

P.S. Trzy filmy które obejrzeliśmy po napisaniu artykułu i które muszą w nim się znaleźć:

UWAGA +18

Zdjęcie JP II pochodzi z kampanii Centrum Jana Pawła II

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *